pátek 27. dubna 2012

a

Sasanka je nemocná.

- Mamííí, já se nudim, pojď se mnou dělat školůůů.
- A co by ses dneska chtěla naučit?
- Chci se naučit podepsat se jako velká!

....a tak jsme trénovaly na psací tabulce psaní malého A.


Po pár řádcích Sasančina ruka umdlela.

- Já se chci ale naučit psát jako úplně velká, chápeš, mami?

A pak začala na tabulce v rychlosti čmárat něco, co se vzdáleně podobá říďovu podpisu.

Pod to pečlivě vykroužila WELIKONOCE (sama napsala W LIKO, zbytek jsem dodiktovala)


Chvíli si "a" ještě zkoušela psát do písku.

Psaní do písku ovšem není pro každého....takto jsem uspěla loni u Píšenky:

:-)

čtvrtek 26. dubna 2012

Šroubky a matičky

Klasická kombinovaná aktivita pro menší děti.  Ze skupinky šroubků a matiček (raději větší velikosti a menší počet) mají děti vybrat správné dvojice a našroubovat matičku na příslušný šroubek. Rozvíjí se tak jemná motorika a představivost (odhad větší/menší). Píšenka dokáže najít bezchybně a překvapivě rychle ke šroubku správnou matičku, ale má ji pak problém našroubovat správným směrem - tvrdošíjně točí na druhou stranu a pak se rozčiluje, že se jí nedaří dosáhnout cíle.


 Po dvou šroubích si Píšenka nechala tuto aktivitu "na příště" ;-)

pondělí 23. dubna 2012

Plastový řetěz

Aktivita za pár korun: v baumarktu v oddělení koupelen jsem koupila kroužky na sprchové závěsy, v našem případě samozřejmě růžové. Spojování a rozpojování kroužků děti baví a cvičí jejich jemnou motoriku.

Při plánování této činnosti jsem původně myslela na Píšenku, ale ukázalo se, že spojování více článků je pro ni ještě příliš obtížné.

Starší sestra ochotně přispěchala na pomoc...

....a v mžiku vytvořila ze všech článků řetěz.


Nejlíp jsem se měla já - získala jsem krásný šperk a ještě mne vyfotila Píšenka :-)

neděle 22. dubna 2012

Batolata a abeceda

Když jsem před časem kupovala na Mimibazaru dřevěnou abecední vkládačku, netušila jsem, že se pro ni nadchne nejen Sasanka, ale i naše dvouapůlletá Píšenka. Píšenka si všímá, že si Sasanka pořád opakuje a upevňuje písmenka a chtěla by být také "velká" a ovládat je. Nijak jsem ji k tomu nevedla, zajímá se o písmenka sama od sebe. Je to jeden z vedlejších efektů domácí školy - mladší sourozenci si často automaticky osvojují látku, kterou probírají v rodině starší děti.

Píšenka si z poličky samostatně sundá tabulku, převrátí ji vzhůru nohama a sama písmenka vyskládává. Upozornila mne na to Sasanka, ani by mne nenapadlo, že abecední tabulka může zaujmout i batole.

Během skládání je Píšenka zcela pohroužena do této činnosti, nic kolem sebe nevnímá.

Skládání písmenek by šlo propojit i s aktivitou na barvy, např. nejprve vyskládávat červená, potom modrá písmenka atd.


Zkuste to také, na aktivity s písmenky nikdy není příliš brzy:-))

sobota 21. dubna 2012

Pokus: vajíčko a ocet

Rozhodli jsme se zjistit co se stane, dáme-li vajíčko do octa. Sasanka opatrně vložila vejce do skleničky s octem (ve skleničce je opravdu ocet, tady se neprodává přibarvovaný)


Po vložení do sklenice se skořápka okamžitě pokryla bublinkami:

Bublinky se stále zvětšovaly.

Druhý den se vajíčko začalo vznášet u hladiny, změnilo barvu a hladinu pokryla místy hnědočervená pěna.


Detailní pohled na pěnu:


Třetí den vajíčko zprůhlednělo; na světle jsme jasně rozeznali, kde je žloutek. Na pohmat bylo vajíčko gumové, prst zanechával na povrchu stopu (viz vpravo na obrázku)

Co se to s vajíčkem stalo? Rozhodli jsme se tomu přijít na kloub. Že by se změnilo v balónek?

Sasanka slila ocet do výlevky.

Vajíčko v sítku jsme opláchli teplou vodou. Na pohmat bylo měkké opravdu jako balónek.

Po vhození z deseticentimetrové výšky do výlevky se ale ukázalo, že z vajíčka se balónek nestal - Měkký růžový povrch byl totiž vaječný obal, jinak ocet zcela pohltil vápennou skořápku.

Příště zkusíme, jak se bude za stejných podmínek chovat vajíčko uvařené natvrdo.

čtvrtek 19. dubna 2012

Dnešní "slabikář"


Barevné lego

Píšenka stále nemá příliš jasno v barvách. Protože je s ní třeba stále cvičit, zařazuji je na program "nenápadně" v rámci různých aktivit. Nejvíce se pletou modrá, zelená a fialová. Lego je na barvy výborné, navíc je Píšenka nadšená stavitelka.

Dohodly jsme se, že postavíme zelený dům. Nejprve jsme vytřídily zelené dílky.


Pak z nich Píšenka postavila dům (nenechala si vymluvit okrový komín).

K mému překvapení nebyla Píšenka po tomto výkonu unavená, a tak jsme společně vytřídily ještě i žluté dílky.



Píšenčin žlutozelený dům.

úterý 17. dubna 2012

Odčítání pro předškoláky

Hrály jsme dnes se Sasankou hru "Autobus příšer", na které pochopila princip odčítání.


Na kraj koberce jsme umístily řadu deseti příšer, které čekaly na autobus. Po nějaké době autobus přidrkotal, některé příšery naložil, jiné se rozhodly nemačkat se uvnitř a počkat na další spoj. Počítaly jsme, kolik příšer zůstalo na zastávce a kolik jich nastoupilo. Obě skupiny byly názorně odlišeny, navíc jsme využívaly víka autobusu k zakrytí "cestujících" příšer. 



Jakmile Sasanka pochopila princip, dávaly jsme si vzájemně hádanky - jedna z nás si zakryla oči, druhá naložila do autobusu určitý počet příšer. Hadač měl podle počtu příšer na zastávce uhodnout, kolik cestujících se veze v zavřeném autobusu.


Sasanku hra moc bavila, tu a tam si vypomáhala prsty a ani jednou se nespletla!  Příště bude mít autobus několik zastávek a možná se i naučíme příklady správně zapisovat.