čtvrtek 5. července 2012

Tajný dopis od Sasanky

Dnes ráno ke mne připlížila špiónka Sasanka s ukazovákem na rtech.
"Pst, mám pro Tebe tajný vzkaz, hlavně ať to nevidí Píšenka...", předala mi obálku s dopisem, mrkla na mne a odplížila se.

V dopise stála zásadní informace:

(viděli jste A?)

Pozor, přísně tajné ;-)

středa 4. července 2012

Orgány na tričku

Jedna výtvarná aktivita k lidskému tělu, která zároveň napomůže k lepšímu zapamatování uložení orgánů: na internetu jsem vyhledala trávicí ústrojí, vytiskla ho na speciální nažehlovací fólii a připravila dětem barvy na textil.

Takto vypadal obrázek po nažehlení na tričko:

Pak už se mé dvě umělkyně pustily do tvoření. Někteří se pečlivě věnovali detailům,

jiní projevili své vášně:-)

Výsledný produkt Sasanky:

...a Píšenky:-)

Homonyma

Ráno jsme se se Sasankou věnovaly homonymům - pomůcce, kterou lze stáhnout na stránkách naší školy.

Sasanka se poprvé dozvěděla, že termín zásuvka používáme k označení jak elektrické zásuvky, tak i šuplíku.

"Ahá mamí, už tomu rozumím! A mně bylo divný, proč si ta maminka v Karkulínovi nebezpečně schovávala prstýnky do zásuvky!"

;-)

úterý 3. července 2012

Semínka

Na nápad udělat dětem půlden na téma "semínko" mne přivedlo včerejší nadšení v parku, kde jsme se společně dotýkaly netýkavky malokvěté a žasly nad tím, do jaké dálky dokáže tato květina vystřelit svá semena a do jakých krásných spirálek se následně svinou její tobolky.

Na dnešek jsem tedy nachystala semínka z naší kredence:

Sasanka měla nejprve hádat o jaká semínka jde, potom bylo jejím úkolem seřadit je do řady podle velikosti:

Potom jsme si povídaly, jak semínka cestují: zopakovaly jsme si, že netýkavka vymrští svá semínka až na vzdálenost několika metrů. Pověděly jsme si o semínkách, která se přenášejí vzduchem (pampeliška, javor-nosy), která putují vodou (kokosový ořech, blatouch), která přenášejí ptáci (jahody, třešně) a která přenášíme my na oblečení nebo zvířata na srsti (bodlák, svízel přítula).

 
To už se hlásila ke slovu Píšenka, která opustila klátičky (kartičky) a chtěla se s námi věnovat tématu. Další úkol byl tedy tvůrčí - vyskládat ze semínek na papír nějaký výjev:

Výsledek: dvě houby (špička a hřib), dvě slunce a dva bubáci:

Udělalo se krásně, a tak jsme se přesunuly na zahradu a za pomoci kladívka trénovaly hrubou motoriku při rozbíjení semene - vlašského ořechu:

Sasance se slušně dařilo:

Potom jsme na naší malé zahrádce hledaly semínka a moc nás překvapilo, kolik jsme jich nakonec našly:

Následovala hra - na papírky jsem nakreslila bodlák, kokosový ořech, nos (javor), netýkavku, jahodu, třešeň, pampelišku. Každá z nás si vylosovala jeden papírek a pantomimicky předvedla konkrétní semínko, zbytek osazenstva hádal. Uhodnete, které semínko si vylosovala Sasanka?
(řešení: netýkavková exploze)

Ano, už je to tak, budeme asi jediní na světě, kteří si na zahrádce dobrovolně vysazují plevel - na obrázku Sasanka při setbě netýkavky.

Poslední výjev již bohužel nemám zdokumentovaný: děvčata našla na zahrádce zahnědlou pecku od třešně, slavnostně ji zasadila, odkudsi vyštrachala staré otřesné přání k narozeninám, které při otevření jódluje Happy birthday a vyhrávala pecce a všem okolním sousedům k "narozeninám":-)

Téma jsme zakončily pohádkovou klasikou - epizodou Křemílka a Vochomůrky, ve které zazní dávný hit Vstávej semínko holala, bude z tebe fiala.

V rámci tohoto tématu mohu doporučit útlou knížečku Semínka od nakladatelství Fraus.

pondělí 2. července 2012

Alternativa k zapínacím rámům

Píšenka ani Sasanka nemají příliš v lásce klasické Montessori zapínací rámy. Myslím, že je to proto, že se jim nechce namáhat se se složitými zapínacími systémy, aniž by chápaly, proč to vlastně dělají. Tento nedostatek klasické pomůcky řeší podle mého názoru geniálně "knížka s pokladem", kterou jsem náhodou koupila loni na blešáku za jedno euro. Knížka je u nás stále v permanenci, určitě jednou týdně si do ní holky něco schovávají.

Princip je jednoduchý: po rozepnutí zipu se objeví další dvoustránky, které je třeba zdolat, aby bylo možno dostat se až na poslední stranu s překvapením.


Je třeba poradit si s patentky,


rozvázat tkaničku


a rozepnout suchý zip.

Potom se konečně zjeví tajuplná kapsička obsahující překvapení:


například Mufa supermufa:-)


Holky si obvykle role schovávače a hledače střídají, tím trénují naopak zapínání a zavazování. Píšence v roli schovávače jsem samozřejmě nápomocná.

Myslím, že podobnou knížku lze jednoduše vytvořit doma dětem, které mají tentýž motivační problém ;-)

neděle 1. července 2012

Počet a číslice


Dnes jsme opakovaly číslice a počet. Sasanka nejprve pracovala s předškoláckým puzzle, u kterého se k obrázkům přiřazují kostka, číslice a symboly prstů. Sasance tohle cvičení přišlo příliš lehké (pravdou je, že barevné provedení je až příliš návodné).



Píšenka se mezitím také věnovala matematice - skládala své oblíbené puzzle číslic. Jde jí to obdivuhodně rychle, ale s číslicemi si samozřejmě zatím nic nespojuje, ani číselnou řadu zatím nerecituje správně (jedná, dvěěěě, čtyži, pět, jedanáct, dvanáct, patnáct, sedmnáct - je zajímavé, že Sasanka v jejím věku vynechávala v číselné řadě do pěti zase pravidelně čtyřku)



Potom si Sasanka zahrála na piráta, který si počítá svůj poklad. Nejprve měla seřadit číselnou řadu od nuly do devítky. Původně jsem chtěla použít barevné číslice ze skládačky, kterou právě dokončila Píšenka, ale potom jsem se rozhodla úkol ztížit - použily jsme tentokrát jednoduché překližkové číslice, u kterých není narozdíl od barevných patrné, kde je rub a líc. Zde se opět ukázaly stále aktuální problémy s trojkou, šestkou a devítkou.


Přiřazování pirátských mincí podle počtu už bylo jednoduché.


Příště úlohu obrátím. Pirátské mince vyskládám na podložku sama a Sasanka bude přiřazovat číslice.

Update: Píšenka a plastový řetěz

Ještě koncem dubna Píšenka bojovala se spojováním plastového řetězu. Od té doby jsme tento úkol netrénovaly. Dnes plastová oka Píšenku nanovo zaujala, vytáhla si je z krabice a sama od sebe je pospojovala, navíc poměrně rychle.

;-)