Proč domácí škola?

Důvodů pro domácí školu je celá řada: některé dítě je nadané či má naopak zvláštní potřeby a rodiče mají obavy, že v jim dostupných školách jeho zvláštnosti nebudou dostatečně zohledňovány nebo respektovány. Rodiče mohou pociťovat, že škola v jejich okolí nereprezentuje hodnoty, kterými se řídí jejich rodina nebo třeba mají jen výhrady ke kolektivu třídy, k osobnostem vyučujícího nebo ředitele jejich školy či k jejich výchovným nebo výukovým metodám. Někteří vůbec nesouhlasí se školou jako institucí a domnívají se, že by se dítě mělo učit svobodně, bez přesně daného výukového harmonogramu. Jiní se chtějí vyhnout stresu spojenému s ranním vstáváním a dojížděním do školy, další by dítěti chtěli dopřát nestandardní vzdělání, ale nemají dostatek prostředků na soukromou školu, jiní k domácí škole přistupují poté, co si dítě po několikaměsíčním nebo několikaletém pobytu ve škole vybudovalo k učení blok, který je schopno překonat jen v rámci domácí výuky, atd.

V našem konkrétním případě jsme k domácí škole dospěli po pečlivém uvážení možností, které se nám nabízely – žijeme v zahraničí, ale jsme všichni Češi. Chceme dětem umožnit poznání jiného kulturního prostředí a jazyka, ale zároveň chceme, aby si naše děti dobře osvojily i český jazyk a aby si do života přinesly povědomí o středoevropském kulturním prostoru a jeho historii.  Naše děti tedy chodí do místní školky a od září i do školy, ale zároveň je Sasanka přihlášena k domácímu vzdělávání v české kmenové škole. K domácí škole nás dovedly ještě i další důvody:

·         Baví nás!  Děti se rády učí v rodinném prostředí bez stresu, rády se k tématům vracejí podle svých momentálních zájmů, rády samy určují směr vzdělávání a témata. My dospělí cítíme radost, když vidíme v očích našich dětí zájem nebo když jsme přítomni v okamžiku, kdy dítě něco nového objevilo a pochopilo.

·         Sbližuje nás. Společně se věnujeme smysluplné činnosti, děti vědí, že se jim při výuce stoprocentně věnujeme a oceňují to.  Snažíme se jim předat to nejlepší z nás a zároveň máme možnost své děti intenzivněji pozorovat a poznávat. Často nás překvapí svou kreativitou nebo vyspělostí. Společné zážitky a společně trávený čas viditelně posilují naši vzájemnou důvěru.

·         Učíme se všichni. Probíranou látku musíme my dospělí nejprve ‚předžvýkat‘ pro děti tak, aby byla co nejsrozumitelnější. Přitom často zjišťujeme, že nám dosud unikaly zásadní věci. Informace tedy získáváme, utřiďujeme a systematizujeme i my.

·         Vidíme výsledky. Máme možnost bezprostředně sledovat, jak si děti osvojují nové znalosti a dovednosti, jak se k nim vracejí a dávají je do nových souvislostí, jak se jim zlepšuje slovní zásoba, jak se zajímají o všechno kolem sebe.

·         Příležitost k osobnímu rozvoji. Při přípravě pomůcek, zpracování témat a samotné výuce rozvíjíme kreativitu, cvičíme se v empatii, trpělivosti, upevňujeme sebedisciplinu, učíme se strukturovaně myslet, učíme se chápat, co je podstatné a co nikoli a rozvíjíme flexibilitu.

·         Nové kontakty na zajímavé lidi. Hledání informací o domácí škole skýtá příležitost k seznámení s aktivními lidmi mimo hlavní proud. S několika takovými inspirativními a originálními rodinami jsme měli možnost se setkat.

Žádné komentáře:

Okomentovat