Důvodů pro domácí
školu je celá řada: některé dítě je nadané či má naopak zvláštní potřeby a
rodiče mají obavy, že v jim dostupných školách jeho zvláštnosti nebudou dostatečně
zohledňovány nebo respektovány. Rodiče mohou pociťovat, že škola v jejich okolí
nereprezentuje hodnoty, kterými se řídí jejich rodina nebo třeba mají jen
výhrady ke kolektivu třídy, k osobnostem vyučujícího nebo ředitele jejich školy
či k jejich výchovným nebo výukovým metodám. Někteří vůbec nesouhlasí se
školou jako institucí a domnívají se, že by se dítě mělo učit svobodně, bez
přesně daného výukového harmonogramu. Jiní se chtějí vyhnout stresu spojenému s ranním
vstáváním a dojížděním do školy, další by dítěti chtěli dopřát nestandardní
vzdělání, ale nemají dostatek prostředků na soukromou školu, jiní k domácí
škole přistupují poté, co si dítě po několikaměsíčním nebo několikaletém pobytu
ve škole vybudovalo k učení blok, který je schopno překonat jen v rámci
domácí výuky, atd.
V našem konkrétním případě jsme k domácí škole dospěli po pečlivém uvážení možností, které se nám nabízely – žijeme v zahraničí, ale jsme všichni Češi. Chceme dětem umožnit poznání jiného kulturního prostředí a jazyka, ale zároveň chceme, aby si naše děti dobře osvojily i český jazyk a aby si do života přinesly povědomí o středoevropském kulturním prostoru a jeho historii. Naše děti tedy chodí do místní školky a od září i do školy, ale zároveň je Sasanka přihlášena k domácímu vzdělávání v české kmenové škole. K domácí škole nás dovedly ještě i další důvody:
V našem konkrétním případě jsme k domácí škole dospěli po pečlivém uvážení možností, které se nám nabízely – žijeme v zahraničí, ale jsme všichni Češi. Chceme dětem umožnit poznání jiného kulturního prostředí a jazyka, ale zároveň chceme, aby si naše děti dobře osvojily i český jazyk a aby si do života přinesly povědomí o středoevropském kulturním prostoru a jeho historii. Naše děti tedy chodí do místní školky a od září i do školy, ale zároveň je Sasanka přihlášena k domácímu vzdělávání v české kmenové škole. K domácí škole nás dovedly ještě i další důvody:
·
Baví nás! Děti se rády učí v rodinném prostředí bez stresu, rády se k tématům
vracejí podle svých momentálních zájmů, rády samy určují směr vzdělávání a
témata. My dospělí cítíme radost, když vidíme v očích našich dětí zájem
nebo když jsme přítomni v okamžiku, kdy dítě něco nového objevilo a
pochopilo.
·
Sbližuje nás. Společně se věnujeme smysluplné činnosti, děti
vědí, že se jim při výuce stoprocentně věnujeme a oceňují to. Snažíme se jim předat to nejlepší z nás a
zároveň máme možnost své děti intenzivněji pozorovat a poznávat. Často nás
překvapí svou kreativitou nebo vyspělostí. Společné zážitky a společně trávený
čas viditelně posilují naši vzájemnou důvěru.
·
Učíme se všichni. Probíranou látku musíme my dospělí nejprve ‚předžvýkat‘
pro děti tak, aby byla co nejsrozumitelnější. Přitom často zjišťujeme, že nám
dosud unikaly zásadní věci. Informace tedy získáváme, utřiďujeme a
systematizujeme i my.
·
Vidíme výsledky. Máme možnost bezprostředně sledovat, jak si děti
osvojují nové znalosti a dovednosti, jak se k nim vracejí a dávají je do
nových souvislostí, jak se jim zlepšuje slovní zásoba, jak se zajímají o
všechno kolem sebe.
·
Příležitost k osobnímu rozvoji. Při přípravě pomůcek, zpracování témat a
samotné výuce rozvíjíme kreativitu, cvičíme se v empatii, trpělivosti,
upevňujeme sebedisciplinu, učíme se strukturovaně myslet, učíme se chápat, co
je podstatné a co nikoli a rozvíjíme flexibilitu.
·
Nové kontakty na zajímavé lidi. Hledání informací o domácí škole skýtá
příležitost k seznámení s aktivními lidmi mimo hlavní proud. S několika
takovými inspirativními a originálními rodinami jsme měli možnost se setkat.
Žádné komentáře:
Okomentovat